Στην Αθήνα στις 28/04/1941 γεννήθηκε ο Νίκος Μαστοράκης, ο οποίος είναι αδερφός της ποιήτριας και μεταφράστριας Τζένης Μαστοράκη και έγινε γνωστός για το ταλέντο του να φέρνει στην Ελλάδα τις τάσεις που επικρατούσαν στο εξωτερικό.
Αποφάσισε να… ξεβλαχέψει τους Έλληνες πριν από τον Πέτρο Κωστόπουλο. Τους έλεγε στο ραδιόφωνο τι αμερικανικά τραγούδια να ακούνε, τους έμαθε τις προσφερόμενες εκπομπές, καθιέρωσε τη σελίδα του αυτοκινήτου που έφερνε διαφήμιση (φανερή και γκρίζα), οργάνωνε συναυλίες, όπως αυτή των Rolling Stones λίγα 24ωρα προτού έρθει η χούντα.
Νίκος Μαστοράκης: Η επαγγελματική πορεία
Στην ηλικία των 18 ετών, με την ιδιότητα του ρεπόρτερ στον Εθνικό Κήρυκα, ο Μαστοράκης έκανε την πρώτη του μεγάλη δημοσιογραφική επιτυχία εξασφαλίζοντας αποκλειστική συνέντευξη από την εξόριστη πριγκίπισσα του Ιράν Σοράγια. Στην συνέχεια εργάστηκε στην εφημερίδα Μεσημβρινή ως συντάκτης στην πρώτη αυτοκινητιστική στήλη του ελληνικού τύπου.
Λίγα χρόνια αργότερα, ως συντάκτης της Απογευματινής και υποδυόμενος για τις ανάγκες του ρεπορτάζ τον μουσικό στην ορχήστρα του Γιάννη Πουλόπουλου, κατάφερε να βρεθεί στον «Σκορπιό» του Αριστοτέλη Ωνάση μαζί με τους καλεσμένους του Έλληνα Κροίσου, Τζάκι Κένεντι και τον Τεντ Κένεντι.
Παρότι η φρουρά του Τεντ Κένεντι ανακάλυψε την κρυμμένη φωτογραφική μηχανή, τελικά ο Μαστοράκης κατάφερε να διαφύγει από τον Σκορπιό. Πίσω στην Αθήνα, η αστυνομία κατέσχεσε τα αρνητικά των φωτογραφιών και το σχετικό αποκλειστικό ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε λογοκριμένο.
Παρόλα αυτά, η αποκλειστική είδηση του επικείμενου γάμου Ωνάση – Τζάκι πρωτοδημοσιεύτηκε σε εκείνο το αποκλειστικό ρεπορτάζ.
Ο Μαστοράκης έπαιξε σημαντικό ρόλο στην δημιουργία της Ελληνικής Τηλεόρασης και εργάστηκε σε αυτή από το 1966 ως και το 1973. Ήταν οικοδεσπότης σε πολλά τηλεπαιχνίδια και τηλεοπτικά show, όπως το «Αυτή είναι η ζωή σου», το «Κάντιντ Κάμερα» και το «Πείτε την Αλήθεια» καθώς και ως παραγωγός και σκηνοθέτης στο «Αλάτι και Πιπέρι» με οικοδεσπότη τον Φρέντυ Γερμανό. Ήταν επίσης συγγραφέας και σκηνοθέτης σε πολλές τηλεοπτικές σειρές με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πρώτη ελληνική σειρά επιστημονικής φαντασίας «Η συνωμοσία της σιωπής».
Ο Νίκος Μαστοράκης όταν ήταν μεγάλος τηλεοπτικός αστέρας (παρουσίαζε τηλεπαιχνίδια και άλλες εκπομπές) η χούντα του ζήτησε να πάρει μια συνέντευξη ανθρώπων που συνελήφθησαν στο Πολυτεχνείο.
Ζήτησε και του δόθηκαν διαβεβαιώσεις πως αυτοί οι άνθρωποι δεν θα πάθαιναν τίποτα. Τελικά έπαθαν.
Η χούντα ήρθε γι’ αυτόν την κατάλληλη στιγμή και για μία –και μόνη– φορά στην καριέρα του βρέθηκε στο σωστό, για εκείνον, στρατόπεδο. Κι ο ίδιος φρόντισε να καλλιεργήσει τις σχέσεις του μαζί της. Μην έχοντας εφημερίδα, αφού η Ελένη Βλάχου αποφάσισε να κλείσει με την επιβολή της χούντας τη «Μεσημβρινή» (μαζί με την «Καθημερινή»), βρήκε διέξοδο στο περιοδικό «Μοντέρνοι Ρυθμοί» ώστε να διοχετεύσει την προσήλωσή του στο νέο καθεστώς.
Νίκος Μαστοράκης: Ο επαναστατικός εαυτός του
Άρχισε να γράφει τους γνωστούς, πλέον, ύμνους για τη χούντα. Οι αναγνώστες δεν… τσίμπησαν. Το περιοδικό έκλεισε αφού ο Μαστοράκης δεν είχε πιάσει το μήνυμα της εποχής. Η νεολαία του 1967 ήταν ενάντια στον πόλεμο στο Βιετνάμ, ζητούσε λευκοί και μαύροι να έχουν ίσα δικαιώματα και οι γυναίκες να μην υστερούν των αντρών. Τα μουσικά είδωλα της εποχής ήταν ο Ντίλαν, η Μπαέζ και άλλοι που απείχαν έτη φωτός από τα πιστεύω του. Κι οι φαν της ξένης μουσικής τού γύρισαν την πλάτη ακολουθώντας τα είδωλά τους σε μια εποχή που ένα επαναστατικό τραγούδι, ένας στίχος για ελευθερία ή κοινωνική δικαιοσύνη άγγιζαν ευαίσθητες χορδές στον Έλληνα.
Την ίδια εποχή προσπαθούσε να μονιμοποιηθεί στην τηλεόραση. Λίγο έλειψε να μείνει στην προσπάθεια, τότε που τις πρώτες εκπομπές έβλεπαν ελάχιστοι κάτοχοι τηλεοπτικών συσκευών και μόνο στην Αθήνα. Όπως διαβάζουμε στην «Αθηναϊκή» (3.9.1974) στην έρευνα για τη χούντα και την τηλεόραση, το πρώτο «κόψιμο» ήρθε νωρίς, όταν ακόμη η ΥΕΝΕΔ λεγόταν ΤΕΔ (Τηλεόραση Ενόπλων Δυνάμεων) και λειτουργούσε πειραματικά. Ο διοικητής της μονάδας ανακάλυψε ότι το τηλεοπτικό αστέρι του σταθμού «χρησιμοποιούσε το όνομα της Υπηρεσίας για να “δανείζεται” αντικείμενα από μια μεγάλη εταιρεία πετρελαιοειδών».
Το 1968, στα 28 του χρόνια, αποφασίζει να υπηρετήσει τη μητέρα πατρίδα. Όπλο το ναυτικό και το… σκάφος στο οποίο παίρνει απόσπαση είναι φυσικά η ΥΕΝΕΔ, ένα καράβι που τότε ανοιγόταν στα αχαρτογράφητα νερά της ελληνικής τηλεόρασης. Ο σημαιοφόρος Ν. Μαστοράκης γρήγορα γίνεται… σημαιοφόρος του νέου καναλιού. Είναι σκηνοθέτης, παρουσιαστής, σεναριογράφος, παραγωγός, την ίδια στιγμή που ο δικτάτορας Παπαδόπουλος είναι αντιβασιλιάς, πρωθυπουργός κι έχει άλλα τέσσερα πέντε υπουργεία.
Δημιουργεί ισχυρούς δεσμούς. Ένας υπάλληλος του Φίνου, ο Μίλτος Σταύρου, έχει αναλάβει μυστικοσύμβουλος της Δέσποινας. Μαζί πηγαίνουν στην Αγγλία για να αγοράσουν ένα συνεργείο εξωτερικών μεταδόσεων που χρειαζόταν ο σταθμός. Ο Σταύρου τον γνωρίζει στη Δέσποινα κι η σύζυγος του δικτάτορα στον βιομήχανο, ιδιοκτήτη της εταιρείας παιχνιδιών El Greco Χωριανόπουλο, που του αναθέτει την παραγωγή και την παρουσίαση της προσφερόμενης εκπομπής «Μικρή οικογένεια».
Υπηρετεί τη θητεία του, παρουσιάζει εκπομπές, είναι παραγωγός σε άλλες και δείχνει να κερδίζει το παιχνίδι. Μέσα του, όμως, υπάρχει το μικρόβιο της αυτοκαταστροφής ή απληστίας, όπως παρατηρούν άνθρωποι που τον έχουν ζήσει από κοντά. Σε μια εκπομπή του, για λόγους τηλεθέασης, παρουσιάζει ένα δωδεκάχρονο κορίτσι που είναι παντρεμένο κι έχει παιδί. Ο δικτάτορας Παπαδόπουλος γίνεται έξαλλος. Η «Ελλάς Ελλήνων χριστιανών» δεν μπορεί να δείχνει και μάλιστα από τηλεοράσεως τέτοια θέματα. Ο Μαστοράκης κόβεται κι η Δέσποινα του συνιστά να κάνει λίγη υπομονή.
Ο διοικητής της ΥΕΝΕΔ Τρύφων Αποστολόπουλος, ο άνθρωπος που έδωσε τον αέρα του καναλιού στους διαφημιστές, πρωταγωνιστεί σε ένα ιδιότυπο προξενιό. Ο Γιώργος Ράλλης είναι από τους κορυφαίους διαφημιστές, θέλει να αποκτήσει εταιρεία παραγωγής για να διοχετεύει στα σίγουρα τις διαφημίσεις του. Δεν έχει όμως μηχανισμό ούτε εγκαταστάσεις για την παραγωγή προγραμμάτων. Ο διοικητής της ΥΕΝΕΔ του εξασφαλίζει δύο συνεταίρους. Τον «Συνεργάτη χωρίς όνομα» που έχει πέσει έξω και χρωστά παντού και τον Ν. Μαστοράκη. Η τριάδα καλύπτεται από την ομπρέλα της Αστήρ TV, της εταιρείας που θα κυριαρχήσει στα τηλεοπτικά πράγματα. Από κοντά και η GTV του Μαστοράκη. Οι τρεις τους σαρώνουν την αγορά. Η Αστήρ ΤV έχει 17 ώρες την εβδομάδα δικό της πρόγραμμα στα δύο κανάλια και η GTV επτά.
Νίκος Μαστοράκης: Η παρουσία του που απαγορεύτηκε από την τηλεόραση
Με τη μεταπολίτευση έδωσε κάποια σίριαλ στην ΕΡΤ, όπως «Η κραυγή των λύκων», αλλά δεν μπόρεσε να επιστρέψει όπως θα ήθελε, μετά Βαΐων και κλάδων. Η συνεργασία του με τη «Βραδυνή» κράτησε μόλις μία μέρα. Έγραψε το ρεπορτάζ της άφιξης του Καραμανλή προσπαθώντας να φανεί κι ο ίδιος αντιστασιακός. Λέγεται ότι τα τηλέφωνα διαμαρτυρίας ήταν περισσότερα από αυτά των συγχαρητηρίων για την επανακυκλοφορία της εφημερίδας που είχε κλείσει τον Δεκέμβριο του 1973.
O Νίκος Μαστοράκης επέστρεψε επί ιδιωτικής τηλεόρασης. Δεν είναι τυχαίο ότι ανέλαβε να στήσει δύο τηλεοπτικούς σταθμούς αλλά γρήγορα έφυγε. Στον Ant1 έχουν να λένε για το πόσο ακριβά αγόρασε ο σταθμός όλες τις ταινίες του. Στο Star το διαζύγιο ήταν ακόμη πιο ήσυχο. Λογικά το κανάλι τού πλήρωσε μέχρι τελευταίου ευρώ τα χρήματα που είχε συμφωνήσει κι ίσως κάτι παραπάνω. Ήταν φανερό πια ότι το «χρυσό παιδί» των πρώτων χρόνων της ελληνικής τηλεόρασης είχε μείνει στα παλιά. Οι εποχές άλλαζαν. Επί ΥΕΝΕΔ ήταν ο θείος από το Αμέρικα που έφερνε ιδέες που φαίνονταν φρέσκες, όπως το «Αυτή είναι η ζωή σου» ή το «Κάντιντ κάμερα», ακόμη και το «Μπίνγκο». Τώρα που τον μιμήθηκαν όλοι, οι ίδιες έμοιαζαν με… μνημόσυνο σε έγχρωμη οθόνη. Περίμενες με το τέλος της εκπομπής να βγει η κάρτα «Μας συγχωρείτε, διακοπή» η ακόμη χειρότερα να κάνει… τσα ο Γεωργαλάς και να μιλήσει για το έργο της εθνοσωτηρίου επαναστάσεως.
Μετά την πτώση της χούντας ο Μαστοράκης εργάστηκε στην Αγγλία και την Αμερική ως σκηνοθέτης και ως παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών. Ήταν ο σεναριογράφος της ταινίας του Άντονι Κουίν ‘The Greek Tycoon με συμπρωταγωνίστρια την Ζακλιν Μπισέ, μια ταινία βασισμένη στην ταραχώδη ζωή του Αριστοτέλη Ωνάση. Κατόπιν εγκαταστάθηκε στο Λος Άντζελες όπου έγραψε, σκηνοθέτησε και έκανε την παραγωγή σε περισσότερες από 17 ταινίες.
Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1989 και εργάστηκε στον τηλεοπτικό σταθμό ANT1. Αποχώρησε από εκεί το 1993 για να στήσει τον τηλεοπτικό σταθμό Star Channel. Tο 1995 έφτιαξε τον classic rock ραδιοφωνικό σταθμό Radio Gold και μέχρι σήμερα εργάζεται σε κινηματογραφικά και τηλεοπτικά projects σε Αμερική και Ελλάδα.
Η προσωπική ζωή του Νίκου Μαστοράκη
Ο Νίκος Μαστοράκης έχει καλή σχέση με το γυναικείο φύλο, ωστόσο έχει παντρευτεί μόνο μια φορά.Μάλιστα ο ίδιος είχε πει: «Παντρεύτηκα εναντίον μιας αξιαγάπητης γυναίκας κάποτε. Δεν πλήρωσα κανένα αντίτιμο, εισέπραξα μια ονειρεμένη κόρη και τα δυο αξιολάτρευτα παιδιά της. Παντρεύτηκα πολλές φορές μετά μόνο στους εφιάλτες μου», δήλωσε στο Εγώ και συνέχισε: «Ο έρωτας δεν μαθαίνεται, αλλά ο ίδιος σε μαθαίνει όσα πρέπει να ξέρεις για τη ζωή. Και κυρίως, ότι ο έρωτας είναι σαν τη γρίπη. Όσο περισσότερο φυλάγεσαι, τόσο πιο βαριά είναι τα συμπτώματα. Λυπάμαι εκείνους που δεν ερωτεύτηκαν και περισσότερο εκείνους που ερωτεύτηκαν, αλλά δεν πόνεσαν». Τέλος, ο Νίκος Μαστοράκης αποκάλυψε ότι το πιο γελοίο πράγμα που έχει κάνει για μια γυναίκα είναι ότι ζήλευε.
Δείτε αγκαλιασμένες την κόρη και την εγγονή του γνωστού άνδρα της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου, Ισαβέλλα Μαστοράκη και Daphne Avalon, στην φωτογραφία που ακολουθεί…Η Δάφνη Άβαλον, εγγονή του Νίκου Μαστοράκη, είναι μια από τις διασημότερες κασκαντέρ του Χόλιγουντ και δεν το κρύβει στα βίντεο της όπου κάνει τολμηρά νούμερα που κόβουν την ανάσα του κόσμου.
Ο Μαστοράκης είχε ανακοινώσει το ευτυχές γεγονός στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook με την εξής ανάρτηση:
«Οι οικογένειες Μαστοράκη-Thompson-Powers απέκτησαν το νεότερο θηλυκό μέλος τους. Αυτή η νέα μας αγαπημένη, με καθιστά αυτομάτως Great Grandfather αλλά το πιο αστείο είναι ότι η κόρη μου, που δεν την κάνεις πάνω από 35, θα είναι… γιαγιά. Η νεαρή Thompson, θυγατήρ του Τζόρνταν και της Άλεξ, ήταν πολύ ντροπαλή για φωτογραφίες, επομένως… coming soon!», έγραψε χαρακτηριστικά.