Προσπαθώ ως πρόεδρος ενός Συλλόγου (του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Κάτω Αχαΐας o Άγιος Ταξιάρχης) που δραστηριοποιείται στην Περιοχή των Τσιγγάνων στην Κάτω Αχαΐα, να θέσω το δικό μου σκεπτικό, μια και ως Πρόεδρος του Συγκεκριμένου Συλλόγου δεν είμαι Τσιγγάνος και για το λόγο αυτό νομίζω πως μπορώ να έχω δυο οπτικές. Διευκρινίζω ότι οι κοινωνίες μας και πιο συγκεκριμένα ο κάθε άνθρωπος βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρεις αλήθειες: την αλήθεια μου, την αλήθεια σου και την αλήθεια. Πάνω σε αυτές τις τρεις αλήθειες καλείται ο σύγχρονος, ο μορφωμένος κόσμος να διαπιστώσει την αλήθεια.

Διαβάζουμε το τελευταίο διάστημα πολλά επικριτικά δημοσιεύματα για τις διαταράξεις από τους γάμους των Τσιγγάνων, όπου προφανώς ο κάθε πολίτης δικαίως αγανακτεί, όπου ο κάθε μαθητής δικαίως θέλει ξεκούραστο μυαλό γιατί το επόμενο πρωί δίνει εξετάσεις ή πάει σχολείο, όπου κάθε εργαζόμενος παλεύει όλη την ημέρα και αποζητά την ηρεμία για να αντιμετωπίσει το δικό του Γολγοθά την επόμενη ημέρα.  Αυτά αναμφισβήτητα  είναι ο πρώτος ορθολογισμός και σίγουρα η αλήθεια.

Ο δεύτερος ορθολογισμός κι αυτός είναι ζητούμενος, είναι αν όλο αυτό το πλέγμα που ονομάζουμε Ρομά, είναι Έλληνες Πολίτες;  Είναι Έλληνες Πολίτες Β΄ διαλογής; Είναι οι αόρατοι; (Αυτός ο χαρακτηρισμός επικρατεί στον ευρωπαϊκό πολιτισμένο κόσμο). Και γιατί δεν πάνε σχολείο, και γιατί στην πλειονότητα δεν υπάρχουν στον εργασιακό τομέα και γιατί κάνουν γάμους σε μικρές ηλικίες και γιατί και γιατί… Άπειρα θα πει κάποιος και προσωπικά θα συμφωνήσω. Όλα αποτελούν αυτό το καλοστημένο περιτύλιγμα για να μπορούμε όλοι εμείς οι πολιτισμένοι να καταδεικνύουμε, να στοχοποιούμε.

Αυτή όμως είναι η μια πλευρά του νομίσματος, αυτή όπου ουσιαστικά μας βολεύει όλους, αγνοώντας ή ασκαρδαμυκτί  με το μακιγιάζ του ρατσισμού, το αδύναμο κοινωνικό γρανάζι γίνεται αποδιοπομπαίος τράγος. Το γρανάζι αυτό ‘’κουρδίζεται ποικιλοτρόπως’’  την προηγούμενη ή την μέρα των εκλογών, για να κάνει μια και μόνη κίνηση. Από την Δευτέρα ουδείς αναγνωρίζει, ουδείς ενδιαφέρεται για πράγματα όπως, η κοινωνική ένταξη, η ανεργία, η παιδεία,  κοινωνικά θέματα, αλλά και θέματα βιοτικού επιπέδου. Όμως με αυτά και μ΄ αυτά, (δηλαδή την παταγώδη ανυπαρξία, την ανευθυνότητα της ύπαρξης του Κράτους), έχουμε σε μια Πόλη, σε ένα Δήμο δυο διαφορετικές Ελληνικές Κοινωνίες, δυο παράλληλους κόσμους, όπου τελικά υποφέρουν και οι δυο!

(Ανοίγω μια παρένθεση κι εδώ ερωτώ τον κάθε ειδήμονα, να μου γνωρίσει, πως αλλοδαποί οι οποίοι διαμένουν στην Χώρα μας τα τελευταία 30 χρόνια, ακολούθησαν όλο το διάβα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και βέβαια εντάχθηκαν και στον εργασιακό τομέα). Αυτό πως έγινε; Πως  γίνεται αδιανόητα και σκοτεινά, οι Ρομά οι οποίοι ζουν στην Χώρα μας (τουλάχιστον οι Τσιγγάνοι της Κάτω Αχαΐας, οι οποίοι έφτασαν στην Ελλάδα μαζί με τους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922 και στην Κάτω Αχαΐα την δεκαετία του ’60), να μην έχουν προσαρμοστεί στον κοινωνικό γίγνεσθαι του σύγχρονου κόσμου;     

Μένω σε αυτά γιατί άλλωστε το θέμα είναι τόσο βαθιά ρατσιστικά εμπεδωμένο και δηλώσεις του τύπου από τη Δημοτική Αρχή ότι θα κάνει μηνύσεις, αναιρεί την ιδιότητά της αλλά και τον θεσμό της γιατί δεν είναι διαχρονικά άμοιρη των ευθυνών της.

Ποια έργα έχουν γίνει στα τετράγωνα που είναι ο οικισμός των Τσιγγάνων; Περίτρανα διαλαλείτε σε δημοσιεύματα για μια παιδική χαρά και ένα γήπεδο 5Χ5 ‘’που θα γίνουν’’ δυο χώροι που δεν υπάρχουν, δεν υπήρξαν ποτέ, για να καταφέρουν να παίξουν 1.000 περίπου παιδιά! Είμαστε σοβαροί; Να γνωρίσω και να θυμίσω, μέχρι πριν μερικούς μήνες για όλον αυτόν τον οικισμό υπήρχαν 8 κάδοι απορριμμάτων, με χίλια παρακάλια καταφέραμε να τους κάνουμε 65 και πάλι δεν φτάνουν, παρακαλάμε για τον καθαρισμό της πλατείας Δύμης και του οικισμού, σπάνια έως καθόλου δεν έρχεται δημοτικός υπάλληλος να καθαρίσει. Εμείς μέχρι πρότινος πληρώναμε για να είναι καθαρή η Πλατεία, παρακαλάμε για να υπάρχει δημόσιος φωτισμός, παρακαλάμε να φτιαχτούν οι λακκούβες που σε πολλά σημεία έχουν γίνει πηγάδια, παρακαλάμε για το δίκτυο αποχέτευσης, ένα δίκτυο από το οποίο απορρέει η δυσωδία και αποτελεί εστία μόλυνσης σε κάθε φρεάτιο. Σε ποιο άλλο σημείο της Πόλης υπάρχουν μαζεμένα όλα αυτά τα προβλήματα; Και το ερώτημα είναι : Τελικά που και πως  κατατάσσει τον Τσιγγάνο η Ελληνική Πολιτεία; Γι αυτά θα ενεργήσει κάποιος τοπικός βουλευτής; Καλό είναι να ενδιαφερόμαστε για τον κόσμο που υποφέρει από τις διαταράξεις των Τσιγγάνων αλλά να βλέπουμε όλο το κόνσεπτ.

Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν εκπονηθεί διάφορα σχέδια ‘’ ένταξης και βοήθειας των Ρομά ’’, τι έγιναν αυτά τα χρήματα; Πάρθηκαν; Που και πως διατέθηκαν; Ποιος έλεγξε την διαδρομή του χρήματος; Κι αν δεν πάρθηκαν γιατί; Υπήρχε Ανικανότητα; Ρατσιστικά δεν τα πήραμε για να μην ανέβουν σκαλοπάτι οι Τσιγγάνοι, οι Ρομά; Πολλά και αδιευκρίνιστα όλα αυτά τα σχέδια ένταξης και βοήθειας των Ρομά. Το σίγουρο όμως παραμένει και μένει μόνο ένα: αυτό της μη ένταξης και βέβαια της αλματώδης αύξησης της παραβατικότητας.

Πριν κάποιους μήνες που επισκεφτήκαμε τον Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας κ. Σταμάτη Γεώργιο, το μόνο που ζητήσαμε ως Σύλλογος ήταν να θεσπιστεί η Ελληνική Πολιτεία ισχυρά Νομοθετικά πλαίσια για να πάνε τα παιδιά μας Σχολείο. Είναι βέβαιο ότι αν κατορθώσουμε μια γενιά παιδιών να πάει Σχολείο, θα εξαλειφθούν πολλές παθογένειες.  

Αυτό που όλοι θεωρούμε αυτονόητο και ο Δήμος και η Περιφέρεια και από το Αρμόδιο Υπουργείο, έπρεπε να έχουν θέσει τα θεμέλια πριν δεκαετίες, δυστυχώς όμως αρκέστηκαν σε Περιφερειακά και Ευρωπαϊκά Τεχνοκρατικά Σχέδια Ένταξης, με κανέναν σοβαρό ορίζοντα, με κανένα χρονοδιάγραμμα, αλλά και με κανέναν έλεγχο. Ήδη έχει εκπονηθεί το ΕΣΚΕ 2021-2030, το οποίο μέσα από 200 σελίδες περίπου, περιγράφει μια δαιδαλώδη διαδρομή η οποία στην πράξη μάλλον δεν θα έχει καμιά εφαρμοστική και ουσιαστικά  καμιά χρηστική αξία, παρά μόνο την άνθιση ΚΙΝΣΕΠ για να υπάρχει ‘’κατανάλωση’’.  Και για να είμαστε ακριβής το περίτεχνο σκάλισμα ενός μηδενικού. Για τους πραγματικούς γνώστες κάθε οικισμός Ελλήνων Ρομά, κάθε οικισμός Ελλήνων Τσιγγάνων, είναι μια διαφορετική περίπτωση, με την δικά του διαφορετικά προβλήματα. Και βέβαια όταν μιλάμε για ευρωπαϊκά προγράμματα, δεν μπορείς συλλήβδην να κατατάσσεις, τον Ρουμάνο, τον Βούλγαρο, τον Ουγγαρέζο, τον Ισπανό, τον Γάλλο Ρομά ή Τσιγγάνο με την Ελληνική πραγματικότητα. Όλοι και όλα είναι ένας διαφορετικός κόσμος.

Πέραν αυτών, ποτέ από την τοπική κοινωνία, την πολιτισμένη κοινωνία που έχει λειτουργούς για το κοινωνικό γίγνεσθαι αλλά και τους προεστούς αυτής, δεν μπήκε στην διαδικασία να γνωρίσει ο ένας κόσμος τον άλλο κόσμο. Δεν μπήκε ποτέ στο αυτονόητο να έχει μια διαρκεί αντιπροσωπεία ένθεν και ένθεν ώστε ο ένας κόσμος να αφουγκράζεται τον άλλο κόσμο. Δεν μπήκε σε μια διαδικασία ώστε να υπάρχει έστω κι ένας αντιπρόσωπος των Ρομά στο Δημοτικό Συμβούλιο. Και βέβαια πότε έγιναν ενημερώσεις σε έναν κόσμο αγράμματο για όλο αυτό το φάσμα της ένταξης. (Γιατί δεν πρέπει να παντρεύονται μικρά τα παιδιά, τους κινδύνους στην υγεία, τους κοινωνικούς κινδύνους, τα οφέλη του σχολείου, την ένταξη στον εργασιακό τομέα, η ενημέρωση σε θέματα υγείας και πόσα άλλα δεκάδες θέματα σε έναν κόσμο που έχει μάθει μόνο να ακούει γιατί δεν ξέρει γράμματα. Αδιανόητα και απίστευτα για έναν σύγχρονο άνθρωπο! κι όμως, είναι τόσο ‘’αόρατα’’ κοντά μας.  2.500 ψήφοι 5.500 άνθρωποι χωρίς έναν εκπρόσωπο! Έναν εκπρόσωπο διαμεσολαβητή!  Όμως εμείς είμαστε πολιτισμένη κοινωνία κι απλά θέλουμε μόνο εκ του καναπέος να είμαστε καταγγελτικοί και ισοπεδωτικοί. Κι εδώ πιστεύω επειδή γράφτηκαν σπουδαία και τρανά πράγματα τις τελευταίες ημέρες αναρωτιέμαι τι έκαναν όλοι αυτοί επί του πεδίου;    

Στο δια ταύτα:

Σε μια κοινωνία όπου απουσιάζει το κομμάτι παιδεία σε ποσοστό 90%  στα αγόρια και σε ποσοστό 97% στα κορίτσια, σε μια κοινωνία όπου έχει μείνει περιχαρακωμένη σε ένα συγκεκριμένο χώρο, σε μια κοινωνία που διαπραγματεύεται και συνθηκολογεί με τις συνθήκες ζωής των δεκαετιών του ’50  και του ’60, σε μια κοινωνία όπου αντιμετωπίζεται υποτιμητικά, ρατσιστικά κλπ, κλπ. Πάντα θα είναι ο εύκολος και ο πρόχειρος στόχος.

Βλέπετε όλοι εμείς οι πολιτισμένοι, οι γραμματισμένοι και βέβαια όλοι αυτοί που συνθέτουν τους θεσμούς, δηλαδή όλοι εμείς οι σύγχρονοι και κατά το δοκούν άρια φυλή, μπορούμε να καταδικάζουμε όποιον και ότι θέλουμε για να αποκρύψουμε περίτεχνα την δική μας ανικανότητα.  Αλίμονο σε ένα Κράτος αν δεν μπορεί να θεσπίσει ή αν θέλετε να εφαρμόσει το Νόμο ώστε οι Έλληνες Ρομά, οι Έλληνες Τσιγγάνοι να πάνε σχολείο!    

Ως  Σύλλογος έχουμε τις δικές μας θέσεις και τον δικό μας σχεδιασμό για να γίνουν βήματα προς τον σύγχρονο κόσμο, αρκεί κάποιος να μπορεί να ακούσει την διαφορετικότητα. Διευκρινίζεται ότι ο Σύλλογος μας δεν έχει καμιά σχέση με άλλες συλλογικότητες ή ομοσπονδίες. Στις ελεύθερες και  Δημοκρατικές κοινωνίες, ο καθένας προσδιορίζει μα πάνω απ΄ όλα επιλέγει, που και πως θέλει να ανήκει.

Σε ότι αφορά τις διαταράξεις από τους γάμους ή άλλες εκδηλώσεις, αυτές είναι καταδικαστέες, μέλος ή μέλη του Συλλόγου που θα προβούν σε τέτοιου είδους ενέργεια θα διαγράφεται άμεσα από το Σύλλογο. Ζητάμε από το Ελληνικό Κράτος και τις Υπηρεσίες του την Τήρηση της Τάξης  και την Εφαρμογή των Νόμων.

Γίνεται σαφές και πρώτοι ζητάμε να αρχίσουν όλα από μηδενική βάση και να τεθούν κανόνες ώστε με ομαλότητα να ενταχθούμε στην Ελληνική Κοινωνία.

Ο Πρόεδρος του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Κάτω Αχαίας ο Άγιος Ταξιάρχης

Γεωργογιάννης Δημήτριος