Translate

Real time visitors

Συνολικές προβολές σελίδας

9/14/2022

Ειρήνη Παπά: Η Ελληνίδα θεά που γοήτευσε τον Μάρλον Μπράντο και τον Μάρκες-Η μεγάλη καριέρα στο εξωτερικό (βίντεο-εικόνες)

 


Ελληνίδα θεά, ζωντανή Καρυάτιδα, εμβληματική ηθοποιός, κεραυνός είναι κάποιοι από τους τίτλους που απέδωσαν στην Ειρήνη Παπά σπουδαίοι σκηνοθέτες, ηθοποιοί αλλά και ο διεθνής Τύπος.

Η Ειρήνη Λελέκου, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της, γεννήθηκε στο  Χιλιομόδι Κορινθίας σε οικογένεια δασκάλων.

Με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μιχάλη Κακογιάννη στα γυρίσματα της ταινίας «Ζορμπάς»

 

Η ίδια συνήθιζε να λέει για την οικογένεια της: «Στο σόι μας ήταν παραμυθάδες όλοι. Η γιαγιά μου ήξερε του κόσμου τις ιστορίες, όπως και η μάνα μου που τις φανταζόταν, και το σπίτι μας ήταν γεμάτο ανθρώπους που μιλούσαν πολύ, συνεχώς, ακατάπαυστα. Η μάνα μας έλεγε παραμύθια σε συνέχειες, κάθε βράδυ. Αυτά τα σίριαλ στην τηλεόραση δεν είναι τίποτα μπροστά στη δική της μυθοπλασία σε συνέχειες. Υπήρχε γύρω μας ένας αόρατος κόσμος και αυτός ήταν για εμένα ο εντελώς πραγματικός. Και εγώ ζούσα σ’ αυτό το σύμπαν φαντασίας. Πίστευα πως τα καλύβια τα μεσάνυχτα ανοίγουν τις πόρτες τους και από μέσα βγαίνουν ορχήστρες, που παίζουν εξαίσιες μουσικές και πως οι κολοκύθες λιώνουν σιγά – σιγά τη νύχτα και στο τέλος γίνονται γυναίκες λαμπερές και πως στις τρύπες των μυρμηγκιών στα χωράφια από μέσα έχει τεράστιες σκάλες, και άμα τις κατέβεις φτάνεις στην ψυχή της γης, που είναι ο κόσμος όλο σοκολάτα, δρόμοι, λίμνες και σοκολατένια παλάτια».

Ο πατέρας της την μύησε στους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, στον Γκαίτε και ήθελε τα παιδιά του να αναπτύξουν το πνεύμα τυος. «Χίπηδες πάνω στα βουνά ήμασταν από παιδιά», λέει η Ειρήνη Παπά σε μια εκμυστήρευσή της το 1974. Σε ηλικία 15 ετών ξεκίνησε να εργάζεται ως ραδιοφωνική παραγωγός, τραγουδίστρια και χορεύτρια και φεύγει από το πατρικό σπίτι της για να σπουδάσει στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου παρά τις αντιρρήσεις της μητέρας της.

Από τα πρώτα της βήματα στο θεατρικό σανίδι συμμετείχε σε αρχαίες τραγωδίες και αργότερα έγινε πρωταγωνίστρια. Οι ερμηνείες της σε έργα όπως η «Μήδεια» και η «Ηλέκτρα» έλαβαν εξαιρετικές κριτικές και η Ειρήνη Παπά έγινε διάσημη. 

Το 1962 συνεργάστηκε με τον Μιχάλη Κακογιάννη και πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική μεταφορά της «Ηλέκτρας» μαζί με τον Γιάννη Φέρτη, την Αλέκα Κατσέλη και τον Μάνο Κατράκη. Η ταινία συνολικά κέρδισε 24 βραβεία και διακρίσεις.

Με τον Κώστα Γαβρά

Η συνεργασία της με τον μεγάλο σκηνοθέτη συνεχίστηκε το 1971 με τις Τρωάδες και το 1977 με την Ιφιγένεια. Στις Τρωάδες, που γυρίστηκε στα αγγλικά με ξένους ηθοποιούς, η Παπά γνώρισε τη συμπρωταγωνίστριά της Κάθριν Χέμπορν, που ενσάρκωσε την Εκάβη, με την οποία ανέπτυξαν δυνατή φιλία. Μάλιστα, η Χέμπορν δήλωνε δημόσια ότι η Παπά είναι μια από τις καλύτερες ηθοποιούς του σινεμά. Η ίδια έχει παραδεχθεί ότι δεν επιθυμούσε να παίζει ρόλους επιθυμητών γυναικών αλλά τον εαυτό της, δηλαδή μία γυναίκα ανεξάρτητη και αγωνίστρια. Σε αυτή την εικόνα φαίνεται ότι είχε εγκλωβιστεί στην προσωπική ζωή της. «Η φήμη τίποτα δεν μου ‘δωσε», έλεγε η Παπά. «Αντίθετα, έχει διαλύσει την προσωπική ζωή μου. Γιατί ο άνθρωπος που θα με πλησιάσει, ας πούμε ερωτικά, έχει αγαπήσει προηγουμένως την εικόνα μου και τη μεταφέρει, σαν το γάλα που χύνεται, πάνω σε όλο μου τον εαυτό. Δεν έχω σχέση εγώ μ’ αυτήν! Είμαι άνθρωπος. Και τρυφερή και άγρια και όλα», είχε παραδεχθεί σε παλαιότερη συνέντευξη της. 

Η σχέση με τον Μάρλον Μπράντο

Η ίδια είχε αποκαλύψει το 2004 στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, μετά τον θάνατο του Μάρλον Μπράντο, ότι υπήρξε μεταξύ τους μια μακρά και «μυστική αγάπη». Η ίδια είχε πει ότι είχαν συναντηθεί το 1954 στη Ρώμη. Όπως είπε τον εκτιμούσε πολύ, ήταν το «μεγάλο πάθος της ζωής της» και συναντήθηκαν για τελευταία φορά το 1999 στην Αθήνα. Η Ειρήνη Παπά σημάδεψε και την ζωή του Αντονι Κουίν και αρκετών συμπρωταγωνιστών της, όπως ο Μάνος Κατράκης.

Η Παπά γοήτευσε ιδιαίτερα και τον Κολομβιανό συγγραφέα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Οι δυο τους συναντήθηκαν λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας Ερέντιρα που βασίστηκε στο βιβλίο του συγγραφέα. Όταν τη συνάντησε ο Μάρκες, ήταν σίγουρος ότι η Παπά θα ενσάρκωνε την πρωταγωνίστρια και μόλις πληροφορήθηκε ότι ο ρόλος της ήταν αυτός της ηλικιωμένης κακιάς, δήλωσε δημόσια:

«Είμαι αντίθετος με το ότι η Ειρήνη Παππά παίζει το ρόλο της άκαρδης γιαγιάς. Θα ήθελα να έπαιζε την Ερέντιρα γιατί είναι η πιο νέα, η πιο ωραία και η πιο λυγερή στην ταινία». Η ερμηνεία της όμως δικαίωσε τον σκηνοθέτη που την είχε επιλέξει και έκανε τον συγγραφέα να παραδεχτεί:« μετέτρεψε το πρόσωπο της γιαγιάς σε κάτι άλλο».

Τα Όσκαρ

Τρεις από τις ταινίες στις οποίες η Ειρήνη Παππά πρωταγωνίστησε προτάθηκαν για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, με την γαλλόφωνη Ζ του Κώστα Γαβρά και τις δύο ελληνικές ταινίες, μεταφορές στην μεγάλη οθόνη αρχαίων τραγωδιών, η Ηλέκτρα και η Ιφιγένεια. Τελικά το 1969 το «Ζ» του Κώστα Γαβρά κέρδισε το Όσκαρ και επιβράβευσε την σκληρή δουλειά της.



Σελίδες