Μαθήματα διαδικτυακής αναζήτησης αλλά και έγκυρης πληροφόρησης από πηγές του ανοικτού διαδικτύου παραδίδει αυτές της ημέρες στην Ελλάδα ο Henk van Ess, ο ανεξάρτητος ειδικός που έχει συμβουλεύσει στην μέχρι τώρα πορεία του, φορείς επιβολής του νόμου, μέσα ενημέρωσης, ειδικούς σε θέματα απάτης, ειδικούς σε θέματα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, ΜΚΟ και οποιονδήποτε άλλον ενδιαφέρεται για τη δύναμη αλλά και τους κινδύνους των διαδικτυακών πληροφοριών.
Με την αφορμή της συμμετοχής του στη Διεθνή Εβδομάδα Δημοσιογραφίας, η οποία διοργανώνεται από το iMEdD για τέταρτη χρονιά στο Ωδείο Αθηνών από τις 5 έως και τις 9 Οκτωβρίου, ο Henk Van Ess μιλά στο insider.gr για την δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες για την σημασία της «οπτικής αντίληψης» στην διαδικασία της αναζήτησης καθώς και για την επόμενη ημέρα των fact checking εργαλείων και της διαδικτυακής πληροφόρησης. Παράλληλα βέβαια, μεταλαμπαδεύοντας γενναιόδωρα την εμπειρία του, μοιράζεται μαζί μας και τεχνικές που τόσο οι δημοσιογράφοι όσο και οι απλοί χρήστες του διαδικτύου, μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να ανοίξουν τον ασκό της σωστής πληροφόρησης.
Πόσο εύκολη είναι η πληροφόρηση σήμερα
Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας, γνωστή και ως εποχή των υπολογιστών και πλέον οι άνθρωποι έχουν την δυνατότητα να ανταλλάσσουν και να μεταφέρουν πληροφορίες ελεύθερα αλλά και να έχουν άμεση πρόσβαση σε γνώσεις που θα ήταν δύσκολο ή αδύνατο να βρεθούν στο παρελθόν. Το γεγονός επιβεβαιώνει και ο ίδιος, τονίζοντας ότι «η πρόσβαση σε πληροφορίες γίνεται όλο και πιο εύκολη στο ευρύ κοινό». Την ίδια στιγμή όμως, όπως επισημαίνει, γίνεται όλο και πιο δύσκολη, τόσο για τους δημοσιογράφους όσο και για τις επιχειρήσεις. «Οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των μηχανών αναζήτησης έχουν πλέον συντονιστεί σε αυτό που θέλει το ευρύ κοινό. Παρότι όμως δημοσιογράφοι κι επιχειρήσεις εργάζονται για ένα ευρύ κοινό, η έρευνά τους απαιτείται να είναι συχνά εξαιρετικά εστιασμένη και λεπτομερής, γεγονός που καθιστά δύσκολη την όλη διαδικασία» εξηγεί στο insider.gr. Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει το ερώτημα που διατυπώνεται στις μηχανές αναζήτησης να είναι φιλτραρισμένο και σωστά εστιασμένο. «Η λογική των εργαλείων που χρησιμοποιούμε είναι άκαμπτη. Για να αντικατοπτρίζεται λοιπόν το πραγματικό σας ερώτημα σε αυτή την άκαμπτη λογική θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί και να φιλτραριστεί έξυπνα. Μόνο έτσι δεν θα πάρετε τις ίδιες απαντήσεις με το ευρύ κοινό».